LÖRDAG & HORMONER

.

.

.
05082016-IMG_9755-3 .

.

...

På soffbordet (som ju är klassiska Tavolo) står nu fredagsbuketten (fixad igår) och är ju lite extra snyggelisnygg denna lite mulna och kvava augustilördag! En skön blandning av diverse blomster från gården och fint från Mästerblomman nere på stan och den är bara så tjusig.

.

 

,

.

Bonjour raringar!

,

.

.

.

Här har vi en bloggerska som har haft en jobbig huvudvärk halva dagen i kombo med den där härrliga feelingen man får en gång i månaden ni vet… Grrrr. Inte så där jättesprudlande med andra ord! Det är väl det braiga sidoeffekten med att vara gravid, att man slipper dessa hormonella känslostormar varje månad för de är verkligen inte kul. För någon här hemma…:) Fick tillbaka pms:en sex veckor efter att jag slutat amma Moje, som ett litet och inte direkt efterlängtat brev på posten..

.

.

.

,

.

05082016-IMG_9751-6

.
.

E n positiv sak med hormonstormarna en gång i månaden är att man, eller iaf jag, blir väldigt effektiv här hemma! Allt ska det vara ordning och reda på och det får inte våra ostädat eller smutsigt någonstans. Går fram som en grinig bulldozer haha och plockar och torkar och piffar. Klarar inte av något kladd någonstans. Blir ni också lika ”trevliga”?:)

.

.

.

.

Sen så har jag ont i höften också (nu när jag ändå håller på och tycker synd om mig själv här på Hofo) Var hos kiropraktorn igår och jag är bara så öm och stel och det är givetvis en kombo och graviditet och belastning + löpträning efteråt innan kroppen hunnit komma tillbaka ordentligt. Tänk att man aldrig lär sig! Så nu måste jag gå och bli plågad, knådad och ”knäckt” ett par veckor innan jag kan börja röra på mig på riktigt igen, sååå himla segt. Kanske någon av er bloggisar som känner igen er? Skriv jättegärna och dela med er av era erfarenheter.

.

.

.

.

Nej nu ska jag göra något som gör mig liite gladare nämligen ta en liten tur ner på stan och handla godsaker på torget bla (de har såå fina kantareller och grönsaker just nu)

.

.

.

.

Ha en härlig lördag alla!

.

.

.

KRAM

.

.

.

.

Rekommenderade inlägg

25 thoughts on “LÖRDAG & HORMONER

  1. Skönt att få gnälla lite ibland, det tror jag att alla behöver. Jag får liknade problem och undrar om du har några bra tips/tabletter mot hormonell huvudvärk? Jag har inte lyckats att hitta något som hjälper… Hoppas att du snart är bättre, både vad gäller höft och pms. Kram Maria

  2. Vilken härlig bukett, så där vild och spretig! Har som tur är ingen erfarenhet av PMS, men det verkar segt:(
    Kram

  3. Hej fina du,
    Har verkligen erfarenhet av pms from hell och ond höft efter graviditet. Det är hela bålen som behöver stärkas. Hade ont ganska länge efter. Bättre att börja med styrka för bålen för att kunna springa sen.
    Likadan med städet vid pms, det möbleras om och allt möjligt ☺️😂. Helt koko!
    Ta det lugnt med kroppen, du är ursnygg och hinner bli stark igen 😘. Kram Niina

  4. Åh, skönt att höra att man inte är ensam om jobbig Pms:) Min började märkas mer efter att jag passerade 35, trodde det blev bättre ju äldre man blev. Underbart hem har du i alla fall, blir så inspirerad:) kram Caroline

  5. Fattar inte alls mig på tavlan. Sjukt obehagligt och våldsglorifierande. Snälla förklara vad som är coolt/chict med ett sådant motiv! Resten är SUPERDUPERFINT!

    1. Det är just det, att den rör upp och provocerar som är lite coolt! Bilden föreställer Steve Mc Queen när han spelar en roll och är inte våldsglorifierande tycker jag. Ja han håller en pistol men detta är inte på riktigt och inte mer förhärligande av våld än ex ett pics på Errol Flynn och hans värja. Jag får själv känslan av Hollywood och en ball 60-talsskådis när jag ser bilden och inte våldsamheter.

  6. Jag har haft problem med ”foglossning” även när det gått sju år sedan senaste graviditeten. Har gått hos kiropraktor och fysioterapeut i två år och är äntligen så bra igen att jag vågat mig på en mycket kort och långsam joggingrunda efter dessa år. Jag har tränat yoga och övningar som stabiliserar coreområdet. Har lärt om allt, att det är bättre med promenader och korta, kontrollerade pass ofta istället för tunga gympass. Kommer aldrig träna på det sättet mer. Har en fantastisk kiropraktor som är specialist på bäckenet och huvudvärk, typiska besvär för oss kvinnor. Har i samband med detta även fått hjälp med botox mot huvudvärken som kommer av spänd nacke. Så sakta börjar kroppen komma tillbaka! Lycka till nu och träna rätt 😊

  7. Hej Petra!
    Funderar på att köpa en Grythyttanmöbel lika som din.
    Vilken storlek har du på bordet 100 cm eller 120 cm? Skulle värdesätta ett svar från dig 🙂
    Den gör sig verkligen i din vackra trädgård.

    Bästa hälsningar Madeleine

  8. Ha ha ja, det där med effektiviteten känner jag verkligen igen. Står i princip med piskan å ryar åt alla att städa. 🙂 Hoppas du är mer tillfreds i dag! <3

  9. Inget kul med ont!
    Mitt tips är 1: precis som du gjort, gå till en kiropraktor, och rätta till.
    2: Köp Olga Rönnbergs bok ” Träning för nyblivna mammor” eller köp ett PT paket på hennes hemsida.
    Hon rekommenderar inte att man ska löpträn alls förrän efter minst 6 månader efter en förlossning.
    Boken går ut på att bygga upp styrkan i kroppen först, och då framför allt bäckenbotten och coren.
    Det är mina tips och erfarenhet, har hjälpt mig massor.
    Lycka till!

  10. Vad gäller en lite ledbruten kropp är mina tips (som funkar för mig): gå regelbundet till en bra kiropraktor och styrketräna! Att springa kan tyvärr göra att diskar/skelettdelar ”trycks ihop” och förvärrar smärta. Promenader, simning, cykling etc fungerar för mig då det inte innebär några stötar för kroppen.
    Gällande pms har jag tyvärr inga bra tips men lusläser kommentarerna om det finns någon hjälp, behöver det! 🙂 Även tips hur man kan lindra hormonell huvudvärk vore guld värt!

  11. Oh yes, mitt hus blir skinande rent och superstädat en gång i månaden- väldigt positivt! Det värsta är att jag förväntar mig att övriga familjemedlemmar ska vara med på noterna och kan bli galen på ett par smutsiga strumpor på fel plats eller en lite matrester i diskhon. Och alla blir lika överrumplade varje gång. Min man har bett mig sätta upp en röd flagga när det är dags… 😖

  12. Åh, vi kom hem i onsdags och sedan dess har jag fixat så mycket här hemma! Hittar inspiration här dagligen och det var så skönt att komma igång på riktigt efter semester 🙂
    På min blogg har jag listat 21 tips till gravida och blivande mammor – hade varit kul om du ville läsa 🙂
    Ha en skön dag!
    Kram <3

  13. Ni har det så himla fint!! Nyfiken hur andra delen av vardagsrummet ser ut. Det var länge sedan du visade bilder där ifrån 😊 Tack för en fantastisk blogg!!

  14. Hej!
    Har under sommaren upptäckt din blogg och fastnade direkt. Tror vi är jämngamla, har själv svår pms och tar Cipralex under pmsveckan. Fungerar väldigt bra för mig och övriga familjemedlemmar :). Tack för en mysig blogg.

  15. Hej, du är inte ensam 😉 Börjar redan nån vecka innan, hugger på allt och det kan vara riktigt jobbigt faktiskt men vill helst inte ta läkemedel om jag kan slippa. Får komma på något annat, eller helt enkel gömma mig då 😉
    Superfin blombukett!! Gillar de långa gröna strånkorna samt de med lila blad och undrar lite vad det är för någon sort.

  16. Hej!
    Tack för fin blogg! Jag känner igen mig i dina höftkrämpor och har också fött fyra barn, varav den fjärde för ett år sedan. Tränade flera gånger i veckan tidigare men känner ingen panik att komma tillbaka till den formen än på ett tag. Jag tänker skynda långsamt just för att skona kroppen. Efter fyrtio känns kroppen lite skörare på nåt sätt… Nu tränar jag mest styrkeövningar hemma samt powerwalks men ämnar trappa upp träningen när jag känner mig mer stabil. Brukar ta två år för mig efter graviditet att känna mig återställd i leder.

  17. Hur kom det sig att du slutade amma så tidigt? Du behöver absolut inte svara om du inte vill 🙂

  18. Till mig sade doktorn och min pilates lärare att man ska inte göra några impakt sporter i de flesta 6 månader efter kejsarsnitt, alltså inte springa, hoppa, eller något där man gör sådant. Istället promenera, simma, yoga och pilates.
    Med pms kan jag inte ge råd, har fått det tillbaka själv ett par veckor sedan… 😵

  19. HAha, förlåt men såååå igenkännande. Är precis likadan. Far runt o städar o fejar o tål inte oredan för fem öre. (skönt o höra att man inte är ensam). Hade oxå problem m höften för några år sen..min minsta är 4 år o jag har sen 1,5 år börjat träna regelbundet på gym samt tabatapass…löpningen lite då o då. Ska dock till sjukgymnast om en timme då mitt ena knä spökat hela sommaren..tror det hänger ihop med träningen o att musklerna runt knät helt enkelt inte tränats lika mkt…får se.

    Hoppas du snabbt kommer i form så du kan fokusera på träningen som du vill 🙂

    Ha en superskön helg Petra <3

    Kram
    Anna

  20. Vänta med löpningen till våren -17 så att kroppen hinner återhämta sig, det är en stor belastning dör kroppen att bära ett barn i nio månader.
    På World Class i Västerås/Punkt hade de hösten -15 Mammaboost-träning på tisdagar kl 11-12. Den var superbra, träning med andra nyblivna mammor med fokus på coren. De nyfödda bebisarna var såklart med, antingen som träningsredskap eller sovandes/chillandes i liggdel precis intill. Kanske har de samma upplägg med Mammaboost-träning även denna höst?

Comments are closed.