RUNSTREAK – SPRINGA VARJE DAG!

.

På picset ovan – jag på dagens löprunda vid Mälaren! Jag och H har ju börjat med Runstreak dvs en träningsform där man ska springa varenda varenda dag, i ur och skur och även fast man inte är sugen och kanske lite halvkrasslig…. (man ska ju inte springa med tex feber eller halsont) Så vi springer och springer – på  morgonen och i isande regn och på hala snöiga fjällvägar och nu idag är vi på dag 22! Grejen är, som tur är, att man inte ska springa mer än i bara 20 min. Det känns faktiskt rätt överkomligt. Jag har läst på och enligt original-runstreak så ska man springa ungefär 1,6 km på dessa 20 min men det är väl som typ att gå fort? Jag springer ca 3,2-3,4 km långt på 20 min. Det är väl ca 80% av min maxfart så jag tar inte ut mig utan blir lagom trött! Men jag kan ju springa 2,5 km också om jag vill (som när jag hade min alltid lika ovälkomna störtflodmens…) och allt räknas med Runstreak och det är det som är s å skönt.

.

.

Vi har sagt att vi ska köra 100 dagar och sen får vi se om vi fortsätter! Nu är det ju inte så svårt att ta sig ut och ta ett varv nu när det är VÅR och allt bara blir härligare och varmare (dock är jag pollenallergiker och det känns i lungorna och i andningen..)

.

.

.

Varför just Runstreak då? Både H och jag fick helt enkelt toknog och det på samma dag! Vi hade blivit två typiska ”Coronatjockisar” efter vinterns eviga mumsande och nästan obefintliga tränande och hemmasittande (vågen visade 5 kg plus för mig – har aldrig någonsin vägt så mycket ickegravid) Och jag är ju lite så där som många är – all in eller inte så mycket alls! Så för ca 4 veckor sedan bröt vi den dåliga trenden..

..

.

.

Nu börjar få den där sköna känslan att jag bara vill ut. Ut och få frisk luft röra på mig! Vill ju inte dra ner massa på god mat och grejer som jag nämnt tidigare, oh no, utan fortsätta leva gott men i ja lite mer lagom dos. Inga jobbiga dieter utan att äta mer smart igen och kanske inte dricka ett glas vin och smaska smågodis var och varannan kväll… Någon mer som känner att de typ tappat det  med hälsan just under den här trista pandeminperioden??

.

.

Idag har vi fixat ute på gården och klippt äppelträdsgrenar och krattat fint i rabatter och städat bort löv och haft lite barbeque ute på trappen med barnen, mysigt mysigt.

.

Nu ska jag ta en lång varm dusch och sen blir det massage framför en mysig film har jag hört!

.

.

Njut nu söndagskvällen så ses vi imorgon igen darlings!

.

.

KRAM

.

.

.

Rekommenderade inlägg

18 kommentarer till “RUNSTREAK – SPRINGA VARJE DAG!

  1. Grymt! Vad kul med gemensam runstreak!
    Håller med dig, hellre röra sig än skära ner på livets goda!
    Bra balans!
    ❣️

  2. Snygga kläder på en snygg kvinna!

    Jag och maken har också tagit tag i våra karantän liv.. vi arbetar båda hemifrån o har jag gjort det i över ett år nu.. småätande och dåliga vanor har smugit sig på så för en månad sedan började vi med morgon eller lunchpromenad och varsin airpod i örat o lyssnar på någon bra podd om livsstil, mat o träning som vi samtidigt kan diskutera under våra promenader, jättebra på alla sätt. Vi får tid att umgås, paus från arbetet o samtidigt ta tag i vår hälsa ☺️ Win-win liksom.
    Härligt att våren också är på väg nu, hoppas det i varjefall!

  3. Jag är precis klar med min 100 dagar runstreak! Började i december och då var det inte roligt emellanåt kan jag säga, typ när det var -15 ute. Men jag klarade det!! Nu har jag som mål att springa 3-4 ggr i veckan och lite längre sträckor, typ 4-5 km. Sen hoppas jag kunna fixa milen på under en timme innan sommaren. För mig var runstreak verkligen en positiv grej. Hoppas det blir det för dig med!

  4. Ja, tack för inspirationen! Jag & maken pratade om just run streak idag under vår P.W. Vi går varje dag men har tänkt avsluta den dagliga promenaden med en kortare run streak.

  5. Låter intressant med löpningen. Vad heter din snygga outfit hos nike? Du är alltid så tjusig 🙂

  6. Jag har också gjort en runstreak i nov-feb. Kan lova att det var inte alltid kul att ge sig ut i kolmörker och ösregn men känslan efteråt var obetald bar. Nu gör jag en rörelsestreak – ngn form av rörelse alt minst 10000 steg varje dag. Det känns vettigare för då kan jag variera träningsform.

  7. Lycka till💪 Jag och maken har sprungit varje dag sedan 14 april 2019. Springer numera 4 km dagl och ett 90 min pass på helgen. Ta det lugnt i början för att undvika skaderisken. Heja er🤸🏻‍♀️

  8. Oh vad roligt! Jag och min sambo har börjat att gå innan jobb och efter jobb och har som mål 14000steg / dag plus intervall löpning på lördagar, 30omgångar 2/1; dvs 2min gång och 1 min löpning. Så skönt att starta morgonen med en promenad även om det är segt när klockan ringer kl 05:00.

  9. 1,6 var från början i miles, om jag minns rätt – och det var inte det man skulle springa exakt utan för att det skulle räknas som en ”run” så skulle man vara ute och jogga/springa i minst den sträckan, dvs 2,7 km. Så, en runstreak kan bestå av allt över 2,7 km. Härligt med frisk luft – och öka distansen gradvis så att du inte drar på dig någon skada. Ca 10% ökning av totaldistansen per vecka är en lagom takt påstås det.
    Ha härliga rundor!

    1. @ Anna: The official definition of a running streak, as adopted by the Streak Runners International, Inc., and United States Running Streak Association, Inc., is to run at least one mile (1.61 kilometers) within each calendar day. Running may occur on either the roads, a track, over hill and dale, or on a treadmill.

  10. Jisses vad ni är duktiga. Jag önskar så att komma tillbaka och gilla att jogga igen men har nog en bit kvar dit ännu. däremot så är jag sjukt nöjd med att jag går minst 5km alla dagar i veckan med en ledig dag från gången.

    Här har vi ännu en coronatjockis…att det ska vara så svårt att få bort de kilona. Nya tag för nu ska de bort.

    Heja er och alla andra som kämpar på.

    https://kamillaskamera.com/

  11. Härligt! Tycker aldrig jag hunnit träna så mycket som under detta år. Inga matcher, cuper för barnen, begränsat med umgänge och inga jobbresor varje vecka. Har helt plötsligt fått massor av tid till träning under året vilket för mig varit så viktigt för att inte heller deppa i hop när jag inte träffat arbetskamrater och många andra vänner på så länge. Lycka till och håll i även efter målet är nått! Du kommer må så mycket bättre av att träna regelbundet och inte periodvis!

  12. Runstreak….måste vara årets senaste trend/trendord. Ser det överallt i sociala medier 😉 näst upp efter alla som skulle vinterbada.
    Här har vi en till coronatjockis 😉 Inser hur mycket vardagsmotionen tog hand om. Ett jobb där man går och står hela dagarna, och går alla sräckor från parkering till pendel..
    Tack för påminnelsen att börja röra på sig igen hahha. Finns inga ursäkter 🙂
    Mitt problem är att jag gör allt intensivt i en period, sen faller jag ur..

  13. Stå på! Bildene fra løpeturen ser helt magiske ut! Fantastisk å løpe i så fine omgivelse. Liker å løpe selv.. tar et bad i sjøen etterpå, med treningstøy på, selvfølgelig😅 startet med sjøbad før koronaen rammet oss, så litt stolt av det😉 men akkurat nå så snør det.. så da blir det trening inne før jobb med POPSUGAR fitness på YouTube hjemme i stua🌹finnes mye der som er veldig bra👍👍

Lämna ett svar till Lotta Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *