MEN IGÅR VAR DET JU WINTER WONDERLAND!

.

Pics taget på gården när det började skymma igår och jag skulle iväg och fixa lite paket på stan och hämta lite mer sådana på Schenker/PostNord/Dhl. Såå fint och vitt och idag är allt detta wonder winterland putsväck borta buhuu. Vi som ville ha en v i t jul eller hur! Verkar inte komma någon ny snö heller till julafton. Men kallt ska det visst bli och det är ju iaf bättre än att det regnar. Hoppas det inte blir för halt på vägarna bara med tanke på alla som ska ut och resa Alltså hur många ställen ska man behöva åka till

,

,

.

Matsalsfönstret med stora Blommajulstjärnan från Watt & Weke i fönstret

.

.

.

Mojes Café har stängt för säsongen. Har gjort lite julfint även där pyntat de små granarna utanför med julbelysning.

.

.

.

Vårt hus här i Småstaden.

.

Apropå hämta paket – man kan ju bli lite tokig när det gäller just det och hur dessa hanteras. För det första – varför ska man behöva åka runt till alla dessa affärer/tobakskiosker/pressbyråer/terminaler. Alltså jag var på 6 utlämningsställen igår, det kan väl inte behövas? Paket var dessutom skrivna i fel namn och fel kod hade lämnats ut på ett annat och ett väldigt viktig julklapp har inte ens dykt upp än… Lite irri är det ju. Och då ska vi förresten inte gå in på de paket som lämnas av här hemma, herreguud. Förra veckan levererades en vääldigt stor julklapp av en känd stor transportfirma. Jag fick som vanligt när paket ska tas emot vara hemma mer eller mindre hela dagen och vänta och vänta och sen när det äntligen dök upp vid 17-tiden så kom det en galet stressad chaufför som bokstavligen höll på att slå sönder vår ytterdörr! Jag var i matsalen när han började banka med knytnäven h å r t (så hårt att dörrkransen lossnade!) och det var alltså inte ens en tillstymmelse till ”knack” utan BANG BANG BANG direkt. När jag förflyttat mig till nedre hallen (tog väl 15 sek) så har chauffören börjat rycka hårt i handtaget istället – INTE så trevligt. Men han gjorde sig ju i alla fall till och verkligen ville leverera – det ska han ha:) Jag har varit med om chaufförer som inte ens klivit ur bilen utan suttit utanför och ringt e n gång (vilket jag missat) och sen rivstartat och åkt iväg i 190 med mina paket. Jag har alltså stått och kikat i fönstret och sett transportbilen komma och bara Heeey nu kommer paket för att snopet se det försvinna mitt framför ögonen!  Sen är det ex antal paket som ju bara försvunnit – poff borta helt plöstligt. Var hamnar alla dessa försvunna paket egentligen? Hoppas hos någon behövande person iaf. Yes tokigt är det som sagt!

.

.

Idag är Moje äntligen  frisk och på föris och jag har 100 grejer att göra nu  so got to go!

.

Ha en fin dag nu vänner!

.

KRAM

.

.

23 kommentarer till “MEN IGÅR VAR DET JU WINTER WONDERLAND!

  1. Ett litet råd när du nätshoppar, i de flesta fall kan man ändra utlämningsställe. Det gör alltid jag, så mycket smidigare ju att hämta allt på samma gång och samma ställe. 🙂

  2. Du får nog tänka att du inte är den enda i ”småstaden” som beställt paket på nätet och stressen dessa stackars chaufförer har de här sista veckorna. Som alla har som jobbar med service med alla dessa hysteriska människor. När jag jobbade i butik, så kräktes jag på julen när den väl kom, då en sett människor som slagits över julskinkor och står å gapar på expediten om grädden verkligen är slut å de som hänger på låset till butiken fast vi stänger om 1 minut och ”ska bara”…Gör som vi nästa år. Handla julklapparna i god tid innan alla andra börjar, ge resten till välgörenhet. Eller ge bara till välgörenhet, slipp paket och gör ngn glad som inte har det lika bra som du har det. 🙂

    1. Oj va jag inte håller med. Visst är det superstressande nu men jag har flera gånger varit med om att jag har varit hemma hela dagen (året runt) och inget paket har kommit. Sen går man ut till brevlådan och där ligger det en lapp om att de varit där men ingen var hemma. Eller så får man ett sms med samma budskap. Det är faktiskt inte ok. Jag har jobbat med logistiklösningar och ofta är det felplanering som är orsaken vilket gör chaufförerna stressade för de hinner inte med. Som inom de flesta andra yrken. Men det är inte bara julen.

      Hade det hänt en gång och enbart på julen så hade det varit ok men på julen är jag beredd, och överseende, övriga tiden på året förväntar jag mig att få det som aviserats i tid.

      Lättaste lösningen är att inte handla på nätet helt enkelt. Om en nu vill ha sina saker i tid. Eller handla en månad innan.

      1. Jo, jag vet att flera haft problem med leveranser. Det har aldrig hänt mig förvisso faktiskt 🙂
        Alltid fått fin service. Det är säkert som du säger att det är logistikproblem, men när det gäller julklappar eller ”viktiga” saker till en viss dag, då är det bra å vara ute i god tid,eftersom det enligt tradition kan vara krångligt. Man kan ju också klippa ut en bild på det man beställt och lägga i ett kuvert och förklara vad som hänt. Trots allt svälter barn ihjäl ute i världen, å jag vet, allt är relativt, men ändå. Vi har det rätt bra i vårat land, det är väl mest det jag vill säga.
        God Jul!

    2. Alla som jobbar inom service har ju som uppgift att serva, även om det är mycket att göra. Och är det mycket att göra betyder ju att det företag där man är anställd tjänar mer och kan satsa mer på personalen. Det är ju liksom inte kundernas ”fel” att de handlar mycket kring jul? Man måste kunna vara artig och korrekt som servioceanställd. Butikerna applåderar ju detta och vill locka dit kunderna med alla medel:)

      Sen är det en heelt annan sak i de yrken där man servar inom omsorg/vård/kommun.Där ingen får en vinst av mycket att göra utan tvärtom, där resurserna minskar hela tiden och hela året ser likadant ut. De kan verkligen få klaga stackarna. Men nej jag tycker inte så synd om arroganta chaufförer

      1. Jag håller med dig på det, man ska vara trevlig helt klart. Det tråkiga är att dessa chaufförer är rejält underbetalda och får inte ut ett jota av att ”kunder” beställer mycket. Budbilar har inte inget att göra med nätföretaget du beställer ifrån (i regel) mer än att de gör ett jobb åt det företaget.Har en bekant som jobbar med det så jag vet av det han har berättat. Butikerna tjänar såklart massor av pengar och budbilarna får jobba skiten ur sig för att hinna med. Taskiga avtal mm.
        Aja, det blir väl jul i år också 🙂

  3. Man får inte glömma bort att chauffören har som uppdrag att leverera inte serva till vilket pris som helst. det är inget lätt arbete som ofta ringaktas av många som ett skitjobb men vi vill ha våra paket o våra limpor i affären…. God JUL!

    1. I alla serviceyrken så ska man leverera på olika vis men jag tycker att man alltid ska göra det på så trevligt proffsigt sätt som möjligt. De får ju betalt liksom:)

        1. Det kan jag lova dig att det beror helt på den som beter sig framför en. Det finns rent vidriga kunder också..Skulle vilja säga. Kan man inte bete sig så ska man inte ha hjälp heller. Det finns gränser för allt.

  4. Hej , Stort Tack för alla inspirerande bilder du hela tiden bjuder på !!
    Har många gånger försökt se lite närmare på hur du/ni ”byggt” upp er trädgård, men är inte alltid lätt att se på grönskande sommarbilder 🙂 Men nu minsann ser jag lite bättre ! Skulle bli så glad om du längre fram när det passar kunde visa just mer av trädgården utan blad 🙂 !
    Trevliga helger framöver /Helena

  5. Kanske dags att sluta nätshoppa & supporta små (&stora) butiker som kämpar på & försöker överleva. Din älskade lilla ”småstad” är kanske inte lika charmig utan alla butiker.

  6. Det transportföretag jag har absolut sämst erfarenhet av är Best, namnet till trots. Just av de orsaker du beskriver i inlägget. Det spelar ingen roll hur stressade chaufförerna är, det är ett serviceföretag och kan man inte leverera en viss dag ska man som kund åtminstone få information om det. Sist satt jag uppe till 23 och väntade på ett paket som skulle levereras senast kl 22. Följde bilen via kartlänk som plötsligt bara försvann. Fick ingen information överhuvudtaget och kundtjänst var stängt. Sådant är inte kul.

  7. Trist! Handlar lokalt i Boden där jag jobbar då det finns flera fina inredningsbutiker & kläd-&sportbutiker med toppenservice! Vägrar även nätbokhandlare då vi har en fin bokhandel här som tar hem allt! Lokala butiker genererar skattepengar till din stad PLUS liv i stan!

  8. Ett förslag är att stödja de lokala butikerna och handlarna, slipper man allt det här och får ett levande centrum i stället för tomma butikslokaler.

    1. Håller med och jag försöker göra det så mycket det bara går men det jag beställer på nätet finns helt enkelt inte att köpa här i Västerås:)

  9. Förstår precis vad du menar. Jag böir helt galen på dessa budfirmor! Men i år har jag äntligen hittat ett företag som verkligen förstått vad kunderna vill ha!! Nu beställer jag i stort sett bara från nätbutiker som använder sig av Budbee för leveranserna. Man får ett intervall på typ 1 h när man ska vara hemma, man får via sms en uppföljning och man kan sedan följa sin leverans hela vägen till dörren i realtid. ”Nu är vi hos dig om 3 minuter vi har 2 leveranser före dig. ” Alltså helt underbart! Nu vill jag att alla företag också bara ska förstå att det ör sådana här bussföretag de ska använda sig av. Postnord och deras märkliga utlämningsställen som man måste ta bilen till går ju såå bort!
    Heja Budbee! Finns säkert fler såna företag där ute, om inte starta dem nu. Det lr er vi vill ha!

  10. Håller med dig !! Inte o k med otrevliga chaufförer! Kunden har alltid rätt ,så är det bara! Och tack för att du belyser vården och omsorgen i detta land dom har verkligen det tufft !! God jul till dig och de dina !!🌷🌷🌷

  11. Tråkigt med en så otrevlig chaufför, han måste haft en riktigt dålig dag. Där jag jobbar möter jag många chaufförer, från bl.a DHL, Schenker, Postnord och TNT. Oerhört tufft jobb, väldigt väldigt stressigt då de har höga krav på att leverera på kort tid men påverkas av köer, krångligt att leverera till många företag osv. Blandat med utkörning till privatpersoner, som många gånger är svåra att nå eller inte är hemma vid angiven tid.
    Konkurrensen är stenhård mellan transportbolagen och priserna pressas hårt. Att näthandeln slår rekord i år igen är inget som den stackars sönderstressade chauffören får ta del av, tyvärr. Privata åkare kan tjäna rätt bra men bland postnords chaufförer tjänar många under 25000 i månaden. Personalvården är nog inte heller i fokus hos dessa chaufförer.

    Jag kanske haft tur men jag har inte haft problem med mina leveranser här i Göteborg nu inför jul. Fantastisk med tanke på att julhandeln beräknas öka med 13 % mot förra året, som då var rekordår. Borde absolut undvika näthandel så långt det går såklart men man är ju bekväm av sig i dagens samhälle tyvärr.

    Sen det där med service i olika yrken, finns personal inom vård och omsorg som inte heller gör sitt jobb och som inte är service-minded överhuvudtaget, likaså restaurangpersonal osv. såklart.

    Och nej, kunden har inte alltid rätt, guuud vilka fruktansvärda typer jag stött på genom åren som servitris, butiksbiträde och även nu som säljare inom industri. Jag har dock haft turen att alltid ha haft stöttning av chefer vid de tillfällena.

    Inget påhopp mot dig Petra men tycker att folk är snabba på att döma yrken de inte känner till något om.

    Hur som, vi hade också snö här på västkusten i ett par dagar men igår morse var det bar backe igen, så himla himla tråkigt!
    Håller tummarna för att det kommer ett lass till så vi får en vit vacker jul!

    Trevlig kväll!

Comments are closed.

Rekommenderade inlägg